Jankils

Alla inlägg under december 2016

Av Anki Jönsson - 30 december 2016 01:59

Julen är över för denna gången och vi har haft en 

lugn och avslappnad helg. Det tråkiga är att vi haft 

så tråkigt väder med regn och blåst, ja tom med storm.

Inget väder man hurrar för och vill jättegärna ut i och inte

hundarna heller. De hatar regn (precis som sin matte) och

föredrar att hellre ligga inne vid värmen från spisen    

Jas, tänk om man hade fått och kunnat göra det hela dagarna  


Ja, så är snart detta året slut, 2016 och vi ska stax

ta emot ett nytt år.. 

Jag vet att många hundar är rädda för dessa fyrverkerismällare.

Det är inte lätt när man bor mitt i smeten. Jag råder er att åka

iväg ut på landet och rasta din hund riktigt på dagen så att den 

är trött när det är kväll. Om man inte har möjlighet att bo någon

annanstans där det är lugnare precis denna helgen så kommer här

lite tips.

*Rulla ner för fönsterna så att inte ljuset från smällarna syns in

*Spela musik högt, ha radio o tv på så att ljuden utifrån dränks.

*Kanske har man ett badrum utan fönster där hunden kan vistas när det

smäller som värst vid midnatt eller om man har en källare som kanske

är mer isolerad.

*Man kan oxå försöka aktivera dem med lite aktivetetsspel

som finns för just hund. Man får som ägare vara lite påhittig för att 

få sin hund på andra tankar än att vara rädd.

*Det viktigaste är att du själv

som ägare är lugn så att du inte överför något till hunden. Ömka inte hunden

när den rädd för då förstärker du bara dens rädsla.


Ja, det är hemskt att ha rädda hundar som mår så dåligt

av dessa smällare. Som det är nu så är ingen av mina rädda men jag har

ju en (snart 5 månaders) valp som jag inte vet hur hon beter sig. Även om

vi bor på landet och här skjuts oftast inte några raketer alls så hörs det från

byn, långt bort. Hundarna här brukar sova sig igenom tolvslaget och jag är

hemma hos dem. Även om jag inte har rädda hundar nu så har jag haft en

collie som var så rädd. Vid varje årsslut fick jag åka iväg till veterinär där 'jag

fick något lugnande flytande på spruta med mig hem. Även om hon fick en hel

del av detta så att hon knappt kunde stå på benen så var hon endå så räddd

så att hon skakade. Usch, det var så synd om henne. Det bästa var när vi

flyttade ur hit till huset i skogen och kom ifrån skjutandet en hel del och Penny 

slapp att vara så rädd något mer.

     

 

Så även om det är vackert så är det många stackars djur

som lider något fruktansvärt av detta! Tänk om alla människor,

stora som små kunde förstå detta och visa djuren hänsyn  



 

 


   


Av Anki Jönsson - 24 december 2016 01:35

Ja, så var julen här och är nästan i kapp med det mesta.

Kvar är att göra Janssons frestelse samt omeletten men

det fixas i morgon em när äggen oxå ska kokas. Julklapparna 

till hundarna ska oxå slås in...


I år är första gången på 21 år som vi själva firar julafton hemma

själva. Senast var den julen då far dog 4 dagar innan julafton. I år blir

det firande med hela familjen (mamma o Berndt, bror o hans familj,

och mina barn o barnbarn) först på annandagen. Jonna o Julia jobbar

hela julen. Jonna nätterna och Julia på dagen.


Veckan som har gått har det bla blivit badande av samtliga av mina

hundar. Fast Nanzie tillhör Julias ansvar att hon oxå hamnar i baljan...


 

Inez = Jankils Pink Roses Sweet Bonica född 2009


 

Diza = Jankils First Star Agena född 2015


 

Ålga = Björkebäcks Ofelia född 2013

( har på halvfoder)


 

Hädda =  Jankils Golden Anima född 2016


 

Hilda = Joellys Black Nikka född 2013


 

Olle = Jankils Sweet Whisky född 2010

Han är till salu eftersom vi inte längre ska ha rasen samt

att det inte är lätt att vara ensam hane bland alla tikarna


 

Nanzie = Jankils Springflower Daisy född 2007

(Julias hund o har aldrig varit i avel)



     

Årets julkort!




     


   


     

 



Av Anki Jönsson - 14 december 2016 00:51

Lucia


http://www.svtplay.se/klipp/11515582/oscar-zia-sjunger-santa-lucia


Helt underbart sjunger han   


 


 


En mörk inhomhusdag!

Blev det bak för mig och hundarna fick roa sig lite med olika

aktivitetsspel......

     

     

   

   

Ålga kämpar med att försöka förstå hur man får tag i godbitarna

genom att snurra på det översta locket....

.  


Mitt bakresultat!



Sonen fyller år 9/12


 

Joel öppnar paket med som Frej till hjälp


     

Frej o Hädda som fyllde 4 mån dagen innan   


   

Otto & Frej ser ut som små professorer med morfars glasögon på  


 

Minna, Olles mamma   


 

Min svärsons nya jaktkompis eller rättare sagt kommande jaktkompis

som heter Vera. Känns för mig helt fel att säga det......



 

Julia fick enhelt underbar bukett av sin kille  



 

Finaste julfotot

  


 

Av Anki Jönsson - 4 december 2016 23:30

Har fått höra att Hädda är väldigt lik sin mamma Vera så här är lite bildbevis


 

     

Vera  



  

Hädda  


De är ungefär lika gamla på dessa foton och lite likhet finns eller

vad tycker du?



 

Häddas mamma Vera o mormor Agnes     


 


 

Så har andra lljuset tänds idag andra advent

och lyser upp alllt det mörka runt oss


 


*Du vet väl att alla bilderna  går att trycka på så att de blir större  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards