Jankils

Alla inlägg under november 2019

Av Anki Jönsson - 30 november 2019 01:38

I förra veckan fick vi tid hos veterinären för att kolla

upp Hilda och framför allt få bekräftat om hon är dräktig.

Först gjordes ett ultraljud men eftersom veterinären Andrea

var mycket undrande så röntgades hon även för att få mer

visshet. Jo, visst var hon dräktig men dels tyckte man att

de var väldigt små när man jämnförde med tiden hon har gått

och sen kunde man inte se om de levde.


Idag, fredag var vi på återbesök för att se om fosterna hade

växt. Hilda röntgades men till min stora besvikelse så fanns

inga foster kvar. Allt hade hennes kropp resorberat.  


Varför kan man ju så klart undra?   


Jag har aldrig varit med om detta tidigare, vad jag vet.. Men mina

funderingar är att det var något fel på fosterna som gjorde att de

dog. En annan förklaring kan vara herpes? Det kan man i så fall

avhjälpa genom att vaccinera en nyparad tik och sedan en andra 

gång någon vecka innan det är dax för de små att födas. En sista

tanke kom Maria med, (Luddes matte) att det kanske rent av berodde

på sorg efter Inez. Hilda, Ålga och Inez var väldigt nära så det är ju

inte en omöjlig tanke. Om inget annat har de ju så klart märkt hur

ledsen jag har varit.  


Hur som helt är jag så ledsen och förtvivlad och förstår oxå den 

stora besvikelsen som alla ni som har önskat en valp, Nu kommer

vi alla fall ta det lugnt och fira jul och sen får vi se vem av tjejerna som 

löper nästa gång. Tanken finns kanske nu att para Diza (Hildas

tref dotter) men vi får se hur det blir..Hoppas gör jag så klart att

Hilda löper inom kort igen, innan hennes 7-årsdag i mars. Vill ju

så gärna ha en sista kull av llilla donna


 

  


Tyvärr, visar inte Ålga som om hon är dräktig. Hennes uppfödare

(Björkebäcks kennel) var i väg och parade henne 3 dagar innan

jag var iväg och parade Hilda första gången. Ålga har där i mot

inte visat några som helst tecken på att hon har varit dräktig.


Det man undrar om vad det egentligen är som  händer när man

hör från andra kennlar hur många tikar det är som går tomma?  


 

Trevlig adventshelg önskar jag er alla!


(Alla småbilder på bloggen är klickbara)

Av Anki Jönsson - 16 november 2019 02:52

Efter mycket velande fram och tillbaka så är jag nu

(nästan helt) säker på att Hilda är dräktig.


Så i december vecka 50 hoppas vi på att det föds 

ett gäng valpar mellan

 

Ludde & Hilda

     

  

Lite mer information finns på hemsidan!

  

Av Anki Jönsson - 6 november 2019 03:19

Värsta dagen!


Eftersom Inez har varit dålig på att äta 3-4 dagar och det var inte mycket jag

fick i henne, ringde jag på onsdagen den 30/10 till min veterinär. Dock kunde jag

inte få någon tid förrän några dagar senare.Denna  dagen hade de endast en

veterinär på stationen så fick ringa djursjukhuset och fick en akuttid. Så fort Inez

får sitt koppel på "pratar" hon (alltid så när vi är ute o går koppelpromenader).

Jag vet inte hur många som kom fram i väntrummet

och pratade med min lilla tjej. Det var många som tyckte hon var så söt.

   


Undert tiden som vi var på sjukhuset försämrades Inez hela

tiden och det blev rätt snart lite kris. När veterinären sen sa

att det fanns inte några hopp längre så beslöt jag mig för vad

som måste göras. Är det något som jag alltid har sagt är det att

inget av mina djur ska lida. När veterinären dessutom höll med¨mig

att jag hade tagit rätt beslut samt oxå fick torka tårarna  

Jag är så tacksam att Julia (yngsta dottern) slängde sig i bilen

och kom på två röda sekunder. Det kändes så skönt mitt i all

sorg med hennes sällskap.


Det var mycket sorgligt att få sin lilla tös med sig hem i en kista

men valde det så här så att de andra hundarna skulle få ta sina

förväl


 

Sov så gott älskade lilla vän och du är så fruktansvärt saknad.

Ett så stort tomrum lämnade du

 

 

Sov så gott lilla Inez  


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards