Jankils

Alla inlägg under augusti 2016

Av Anki Jönsson - 31 augusti 2016 01:44

Nu börjar det så smått blir lite mer aktiviter i korgen.

Det tränas på att ställa sig på alla fyra. Inte lätt det

där med att få bakbenen med sig. Inte lätt och vingligt.

Man ser att de som är lite större i kullen har kommit lite,

lite längre på den vägen.


Första avmaskningen av 3 är gjord och det var inga större 

problem. Lite undringar o skakningar när man fick den

konstiga smaken och formen i munnen.


     

Ettan, tvåan och trean


   

Fyran o feman


     

Matdags och åter matdags igen...


  

En morgon vaknade jag och hittade Vera mysa med valp

nr 1


Valparnas vassa små klor på framtassarna har blivit klippta

för första gången


 

Hane nr 2 som söker en familj


 

likaså hane nr 4


Efter att ha fått återbud på en av tikarna för andra

gången så har vi pratat lite här hemma om vi ska behålla

en av tikarna och göra som jag provade lite redan i våras

med att hitta ett nytt hem till Vera i stället. Vera är ingen

kennelhund. Utan hade mått så mycket bättre som en ensam-

hund i en familj där hon kan få all uppmärksamhet, utan en

massa konkurrens av andra hundar.Det har varit mer bråk

mellan tikarna och jag är livrädd för att de ska skada varandra

på allvar. Det har redan hänt lite som har fått mitt hjärta att

slå dubbelt. Dock var det inte Veras skull i det hela utan hon

bara försvarade sina små precis som hon ska få göra.


Sen behöver Vera-tjejen få jobba lite mer med huvudet

och då finns det en hel del aktiviteter som man kan tänka sig.


Vera är duktig att komma på inkallning när hon får rastas

utan koppel.


Vera är född den 14/2-2012 (på alla hjärtans dag) och får inte

flytta förrän valparna är fyllda 8 veckor den 3/10 eller när alla

valparna har flyttat. Hon kommer att vara besiktigad innan flytt.

 

Det är många, många tårar bakom detta beslut och har så ont i magen

men samtidigt mår ingen bra av att ha det som det är nu. Jag vill bara

det allra bästa för min lilla Vera. Världens goaste och keligaste lilla tjej.

Hon älskar att ligga nära i soffan med sin familj coh mysa utan att behöva

ha konkurrens av någon annan hund.


3-veckors foton

  Tik nr1: 695 gram


  Hane nr2: 637 gram Inte tingad!


  Tik nr3: 620 gram


   Hane nr4: 857 gram Inte tingad!


  Tik nr5: 711 gram


"Alla bilderna är klickbara" på min blogg!


Är du intresserqad av någon av mina små godingar, killarna

eller känner att Du kan ge Vera det hemmet som hon så väl

behöver, så hör av Er

Antingen ring på 0731 808 803

eller maila

jankils@hotmail.com


När en valp som flyttar är den:

Registrerad i Skk (Svenska kennelklubben), chippad, vaccinerad

och besiktigad

Med sig får den tex halsband o koppel, snuttefilt med doft av mamma o

syskon, egen pärm med tips, CD-med alla bilder jag har tagit under 

deras första 8 veckor, tuggben, några leksaker, mat, bajspåsar.....

  


Av Anki Jönsson - 25 augusti 2016 01:18

Veras små korvar växer verkligen så att man nästan

ser det när man sitter och tittar på dem   

Vikterna fördubblades när de var 9-10 dagar förutom

för nr 1 vars vikt var dubblad först när hon fyllde 2 veckor

  Tik Nr:1  501 gram

  Hane Nr:2  483 gram

  Tik Nr:3  512 gram

  Hane Nr:4  609 gram

  Tik Nr:5   572 gram


Alla småttingar har nu öppnat ögonen även om inte alla

visar det på ovanstående foto och de hör oxå lite nu.

De är så otroligt söta när de plirar lite försiktigt med sina

små mörka ögon.


 

Mycket sovbilder med det är så deras dagar ser ut

eller så ligger de och äter   


Till tikarna har jag hittat familjer till men sen kan man aldrig

vara säker förrän de har varit här och hälsat på.

Tyvärr så har de som var intresserad av en hane backat så

han söker oxå en familj. Den andra hanen (vet inte ännu

vilken av dem) skulle jag gärna vilja ha en foderfamilj

till. Det allra bästa hade varit någon som redan har hund

från mig men är öppen för Er som är intresserade.

Kravet är att Ni måste bo i min närhet, dvs runt Hässleholm-

Kristianstad (med några mil runt de städerna)


Känner Du att  Ni är den rätta så får ni mer än gärna höra

av Er på nr: 0731 808 803 efter kl 15. Det går bra att ringa

sent då jag är uppe till långt efter midnatt      

eller så maila mig och berätta vem du är osv.

jankils@hotmail.se   

Av Anki Jönsson - 19 augusti 2016 00:33

I Måndags fyllde så Veras småttingar 1 vecka.

Det är svårt många gånger att slita sig från

korgen. Skulle kunna sitta och bara ta in  deras

doft och och stryka fingret längs deras lena små pälsar.

Som det ser ut nu såm är tikarna betydligt mörkare

i färgen och har en ljuvlig rubyfärg. Ska bli spännande

att se hur de blir till utseendet.

Växer gör de små och som vanligt så undrar man om det

är gräddblandad mjölk Vera bjuder på  


Här är de 1 vecka gamla  

  Nr 1 tik 345g

  Nr 2 hane 303g

  Nr 3 tik 350g

  Nr 4 hane 377g

  Nr 5 tik 370g


De är fortfarande rätt jämna viktmässigt men man ser oxå

att valp nummer 1, den första tiken som var störst när hon

föddes är nu nästminst och det blev hon nästan med en gång.


   

  

   

  

   

1 vecka är de på dessa bilderna

Av Anki Jönsson - 13 augusti 2016 01:42

Natten till måndag efter ett någon gång så började Vera

bli lite rastlös. Ville ut fler gånger och eftersom hon hade

haft dagar med lite orolig mage så var jag inte säker på om

det var därför hon ville ut eller om det var så att valparna

visade tecken på att vilja ut. När hon lite senare även började

att bädda och flåsa så förstod jag tecknen.

Det var bara att bädda i bäddsoffan och förbereda allt inför

valpning. Det blev en orolig natt och ingen som helst sömn

för mig. Tala om att vara trött när alarmet ljöd  

   

Vera har det jobbigt!


Försökte vila lite när det viktigaste var undanstökat och

både jag o hundarna hade fått frukost. Det blev bara några

minuter då o då som man slumrade till. Kl. 15:04 födde så

tillsist den första valpen. Störst var hon oxå på 250 g och med

en riktigt mörk rubyfärg. Här kom Julia (dottern) precis hem

och var med.

 

15:48 var det så dags för nästa att göra entre´. En liten hane

på 182g. Han har en liten vit strimma på huvudet men den är

jag så gott som 100% säker på kommer att försvinna. 

Kl, 16:10 föddes den andra tiken med en vikt på 198g. Vid dessa

2 sista kom min mamma som var skrivhjälp (födseltid, kön, tecken, vikt)

samt höll dem varma när Vera fortsatte valpandet. Denna sista tiken fick 

rött band om halsen.

Kl, 16:52 födde den fjärde valpen som var en hane på 223g. Han har ännu

mindre vit strimma på huvudet än sin bror o har blått band.

Valp nummer 5 föddes 17:26 var en tik på 199g och hon har fått ett vitt band

(efter några timmar är det dock inte vitt längre...)


Var nästan 100 på att jag kände ytterliggare en valp men inget hände. Då kommer

tankarna på att det kanske är en död valp som ligger där. Fick tillsist med

mig en motsträvlig Vera ut för att dels få göra sina behov och dels för att

hon ev behövde röra sig för att få igång värkarbetet igen. Men vad det än var

jag kände så blev det inga fler valpar utan stannade på 5 stycken precis som

vi såg på ultraljudet       Ganska lustigt är att hon födde varannan

tik och varannan hane   På dygn 61 föddes de små  

   

Alldeles nyfödda   

Vera är den tiken som är som är en hök och vaktar de små mot alla "faror"  

Jag är så iakttagen när jag "lånar" dem för en snabb vägning och helst

ska de andra hundarna varken ses eller höras    


Dessutom så löper 2 tikar här och en taggad liten Olle

på det gör att man skulle behöva dela på sig många gånger   

Trött är bara förnamnet dels pg av minimalt med sömn och

dels för min diabetes sätter mig på prov ordentligt + lite annat...


  I dygn


  2 dygn


  3 dygn


   

4 dygn gamla


  


Detta är faktiskt min första rubykull på 12-år som

uppfödare     

Av Anki Jönsson - 6 augusti 2016 15:22

Sov gott lilla Anja

    

Saknaden är stor av din familj 

Tänker på er, Jonna   

      

Av Anki Jönsson - 6 augusti 2016 00:41

Grattis alla 1-åringarna i Hildas Stjärnkull på 

era första födelsedag  


   

Grattis våran lilla Dize-fis  

Våran lilla kramtjej


Grattis 

till Dizas syskon

Vince i Karlskrona, Simba i Malmö, Elliott o Milo i Hässleholm

och Malte i Gnosjö

    


---------------------------------------------------------------------------

Något så tråkigt o ledsamt är att under fredagen så har

Jonnas älskade åsna, Anja blivit förgiftad av Stånds som

kan växa i hagarna och som är tydligen jättegiftig

 

 

Lilla fina Anja

Vi håller tummarna hårt att du

klarar dig

  


Av Anki Jönsson - 5 augusti 2016 01:37

Så där ja, nu är Vera badad, fönad och fått magen rakad

   

Spegeln blev ju inte direkt ren när det kom spraybalsam

på den   


   

  


   

Svårt att få en rättvis bild på hur tjock min tös har blivit

men tycker att hon är tjockare denna gången än de

förra.

Idag och igår har inte matlusten varit på topp. Idag

var det inte mycket som jag fick i henne men ikväll 

när kvällskexen serverades så åt hon, precis som vanligt.

Efteråt så handmatade jag henne och hon åt väl ca halva

sin portion. Har märkt att hon är lite dålig i magen så hon

har fått Canikurtabletter för att om magen är i obelans så

är detta ett kanonpreparat. Dessa finns alltid hemma hos mig.


På torsdagseftermiddagen så blev jag äntligen färdig att köpa

en trimmer så att jag själv kan raka mina gravida tikar. Tidigare

har jag fått be när det ultraljudas att man raka lite extra...

 


  


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards