Jankils

Alla inlägg under september 2016

Av Anki Jönsson - 30 september 2016 01:12

Jaha, så är vi inne i slutet på de 8-veckorna som

valparna är hos mig.Ja, helt valplös blir jag ju inte 

efter detta eftrsom lilla Hädda stannar kvar här. De

är verkligen jämna i denna kullen (som det oftast är

hos mig) orädda och framåt vilket bådar gott. Någon är

kanske lite mer betänktsam, sitter och tänker efter lite

innan h*n gör precis som syskonen   

Sista avmaskningen är gjord men fick ta en anna sort denna

gången  eftersom Banmith har slutats att tillverklads. Det

blev Welpan som är flytande men det accepterades det oxå.


Försöker att ta ut de små tillsammans med de vuxna en hel

del per dag. Det uppskattas! Första gången blir på fm när första

målet är uppätit och jag kan bla få städa hagen i lugn och ro    

Lika dant blir det på em men då en längre stund. Jag har haft sådan

tur att vi har haft uppehållsväder och helt underbart med värme och

sol. Men de sista dagarna har hösten verkligen gjort sig påmind med

blåst, grått och regn  

Första bilturen är gjord då vi åkte ett par km till min kompis. Jag 

behövde hjälp med att fota dem. Efter att ha försökt ta ett samlat

gruppfoto på dem så gav jag upp. De blir ju inte precis sittandes där

jag lämnar dem  

     

     

Buddy hälsar på katten Alfons  


     


     

Stackars Mollie, gillat inte alls de små och det är likadant vid varje kull   


     


Ett smakprov på syskonligan  

   

Buddy, Frans, Len, Hädda & Enya


     

Ett trött gäng innan vi åkte hem igen. Frans tom satt och sov.

Så gulligt  



       

Mina små matvrak och maten slukas som om det vore den sista... Töttenissar  



     

     



7-veckor

 

Jankils Golden Attitude
Enya  1540 gram


 

Jankils Albert Schoech

Frans 1464 gram


  

Jankils Golden Anima

Hädda  1366 gram


 

Jankils Arthur Metz

Buddy  1722 gram


 

Jankils Golden Aveleda 

Len  1494 gram


Tack Naja o dina ungdomar för hjälpen med fotograferingen   



I torsdags var det dags för en liten dusch inför fredagens veterinär-

besök

     

                                        Enya                              Frans                                   Frans


     

                                      Hädda                             Buddy                                   Buddy


      

Len 


 

Duktiga små som tyckte om att se på allt i väntrummet


 

Trötta små på väg hem från veterinärbesöket   

Alltså inga problem denna gången hellre med att åka bil   



   

Kvällsbus o de små pirayorna som går hårt åt inredningen    


 

Och plötsligt så tog tröttheten över   



   

De små benen kan gå å fort som på Len att man snubblar om dem...

Eller är hon kanske en lite kanin?  



 Franses fångst!



   

Inkallning av Enya  



 

-Snälla tant Ålga, lek med mig! Tycker Buddy



 

Vem vinner?



 

Diza är i underläge av kusin, Len



Nä, nu får det räcka med denna bildbomb för nu är

klockan mycket och dags att krypa till kojs...  


  






Av Anki Jönsson - 22 september 2016 00:34

Mina små godingar växer verkligen så att man nästan ser det

dag för dag. - Hallo, bromsa tiden lite!!!


Jeanette o Rassmus som innehar Joellys kennel och ägare till

valparnas pappa Milo, Joellys Bowmore kom och hälsade

på en dag. Tror att de var ganska så nöjda med resultatet

vår två har åtadkommit. Vi fick i alla fall en trevlig

eftermiddag

   

   

De två killarna och de tre tjejerna.

Dessa foton har Rassmus & Jeantte tagit!



Första gången ute var lite undringar när burdörren öppnades

och man är på ett helt nytt ställe. Lite försiktigt till en början

men det var inte många minuter innan det släppte. 

Små tuffingar  



Äldsta dottern med våra barnbarn var hemma i fredags-

eftermiddag. En härlig dag och valparna fick en massa

uppmärksamhet men det gällde att ha ögon i nacken med

så många småttingar tillsammans

 

Mina fina barnbarn och fina döttrar  


     


En hel del besök, vilket är jättetrevligt och i helgen var Ann här som har

två fyrbenta från mig. På kvällen kom tjejen som ville träffa mig och den

sista killen som inte var tingad. Hon blev ännu säkrare på sitt val när hon 

såg den lille godingen. Han kommer att få leva ett helt underbart liv och det

var detta som jag föll för i mailet. Frans kommer den lille prinsen att kallas

för.

På söndagen kom bla ett par som var intresserad av Vera. Det kändes som de

valde varandra och det var värme när jag såg att Vera verkligen gillade paret.

Vi får se vad det leder till och inget är ännu klart...

Ännu fler fd valpköpare har varit här och en familj som då har två svarta troll

från min kennel. 


 


     

     

   

     

     

       




6-veckorsdagen

   

Valp 1 1360 gram

Jankils Golden Attitude - Enya  Tingad! 


 

Valp 2  1251 gram

Jankils Albert Schoech - Frans  Tingad!


 

Valp 3 1114 gram

Jankils Golden Anima - Hädda  Stannar!


 

Valp 4  1524 gram

Jankils Arthur Metz - Buddy  Tingad!


 

Valp 5 1283 gram

Jankils Golden Aveleda - Len  Tingad!


Detta är Veras tredje och sista kull och det blir

"Röda Vinkullen"


     


Tänk på att de små bilderna alltid är 
klickbara så att de blir större!

Av Anki Jönsson - 15 september 2016 01:33

Ber så mycket om ursäkt att veckans uppdatering dröjer

så men bla har jag varit utan internet vilken kan ju göra 

en mer eller mindre frustrerad  



Måndag den 12/9 och Veras små godingar fyller 5 veckor!

Hjälp, de föddes ju nyss...

Denna veckan har det hänt ytterligare saker i valparnas

utveckling. Nu är det lite bus mellan syskonen men jag

får då endå säga denna kullen tillhör än så länge den lugnare

varianten och så otroligt kelna och gosiga.

För Veras del råkade hon först ut för att bli magdålig. Tyvärr,

så var jag nog lite för snabb i övergången från dietmat till vanlig

(torrfoder) mat så det blev ett steg tillbaka igen o återgå till dietmaten.

Detta har gjort att valparna gick dåligt upp i vikt och vissa dagar hade 

även minskat något. Detta gjorde att jag fick börja lite tidigare än vad

jag brukar med att ge de små smak på mat från egen matskål. Jag

började som  vanligt med att ha dem en o en i knät och så fick de smak

prov via sked. Sen blev det att lapa i sig vällingen från skålen på egen

maskin

   

Valp nr 1 tik o valp nr 2 hane äter välling


     

Valp nr 3 tik, nr 4 hane och nr 5 äter välling för första gången


Efter någon dag så såg det ut så här

   

De är jätteduktiga och vikterna ökar där efter   

 

Vera övervakar det hela och hoppas på att de ska lämna

lite mat kvar till henne   


     

     

     

     




 

Valp 1 1099 gram

Tingad o ska kallas fö Enya


 

Valp 2 1009 gram

Hane - väntar intresserad på besök!


 

Valp 3 939 gram

Stannar o ska kallas för Hädda


 

Valp 4 1253 gram

Tingad o ska kallas för Buddy


 

Valp 5 1069 gram

Tingad o ska kallas för Len


De har även fått sin andra avmaskning i helgen


  Valp 1


  Valp 2


  Valp 3


  Valp 4


  Valp 5

Rätt så gott endå, tycks de säga  



Förstår inte varför mina foto helt plötsligt blir så ljusa

när jag fotar med mobilen   


    






Av Anki Jönsson - 7 september 2016 02:29

Hej på Er  

Här är det lite förkylt och framför allt nu , hostigt. Det blir

inte mycket till sömn och får halvsitta upp för att underlätta

det hela och få någon sömn alls. Verkar vara en seg förkylning

som går runt i många hem. Ser här på Julia som är inne på sin tredje

vecka och jag på min andra... Hur som helst så händer det en hel del

med valparna. Hage fick de redan i förra veckan för då började de

så smått röra på sig. Först backade de till deras förtret längre bort

från objektet som då oftast var det mamma Vera o maten. Men ganska

snart så hittades ettans växel och de kom fram dit de ville.Sen tränas

det hela tiden och nu är det även lite bus med syskonen.

  Valp nr 5


Biabädden fick bytas ut då de inte klarade att komma upp i bädden

igen efter att ha varit på tidningarna och kissat. Nu blev det en korg

som de klarar av att både komma ur o i utan några problem.

     

     

Fortfarande så är vakenperioderna korta och det sovs mest. Ibland är man tom

så trött så att man inte hinner upp i korgen med hela kroppen innan man somnar

  

I helgen som gick var den första valpköparna och lilla Len som tjejen ska heta

är "utsedd" och i helgen kommer nya.

Lite återbud igen som verkar vara ett återkommande tema för denna 

kullen. I detta sista fallet så var han inte ens tingad utan bara ett intresse 

som fanns. Nu hittades en valp på närmare håll och det förstår jag mycket

väl.. Som sagt 2 killar finns kvar och som söker egen familj

  

Valp 2 är den minsta hanen. Kallar honom för lillebror  


 

Valp nr 4 som är den största hanen som är som en nalle  


   


Valparnas stamtavlenamn är klara. Papperna ska

bara skrivas på av hanhundsägarna så att de kan skickas

in till Kennelklubben och de små blir registrerade.


  Valp 1 tik: 890 gram


  Valp 2 hane: 825 gram


  Valp 3 tik: 757 gram


  Valp 4 hane: 1035 gram


  Valp 5 tik: 879 gram


Annons nu ligger nu på Blocket om de 2 hanarna + omplacering 

av Vera   Det känns fruktansvärt men i detta läget måste

jag göra detta för tjejens skull.Vi har inte den platsen där jag

ska behöva dela flocken för att de inte ska ryka ihop. Vera är

värd att ha det bättre med en ägare som kan aktivera henne

så att hon får jobba mer med huvudet och sen slippa någon

konkurrans av någon annan hund i familjen.

Det har redan hörts av en del så vi får se hur det blir när

de kommer hit på besök..... Har fortf 1 hane kvar som ingen

har hört av sig på....

         



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards