Jankils

Alla inlägg under januari 2014

Av Anki Jönsson - 20 januari 2014 02:03

Efter veckor med regn, regn o åter regn och till 

det gegga. ja så har det sett ut här så länge. Hundarna

var av förklariga själ behov av bad + att Hilda inte hade fått

något bad efer sitt löp. Nu när det äntligen blev lite frusit på

marken och sen kom det ju snö oxå så var det bara att passa

på. Tillhör den lite latare personen så vill gärna att mina badade

hundar ska förbli rena ett tag i alla fall   Först ut i måndags-

kväll blev Ålga o Hilda. Brukar ta badet efter sista kvälls/nattkissandet

så därför blir det nästan midnatt innan båda var klara. Fönade dock dem 

inte riktigt helt torra....

      

Denna dag, den 14/2 som Ålga blev ett ½-år. Lite godis och 

present blev det så klart som det brukas i detta hem  

 

      


Kvällen därpå, alltså på tisdagen var det dags för de två äldsta

damerna att äntra karet...

 

Gretha 11½ år och Liza 10 år och 7 månader


Sista paret ut denna gången var Olle och Vera som "åkte" i karet på

onsdagskvällen.

    

Har förresten hittat en sida på Facebook där man kan visa

sin hane som man vill visa att han finns för avel. Där har jag

satt ut bild på Olle och lite information. Mankan ju alltid hoppas

på det är någon som vill använda min fina lille kille som faktiskt oxå

har en (kanske) intressant stamtavla. Olles pappa har nämligen bara

3 kullar här i Sverige (fler lär det förmodligen inte bli då han bor i USA (är född

i Danmark, Blicci´s Energetic) och Olle och hans syskon föddes om kull 2.


Inez får vänta denna gången efter som hon är mitt uppe i sitt

löp. Känns skönt att hon äntligen har kommit igång med det. Hon skulle

ju börjat löpa i maj men det var då hon blev sjuk och tydligen så kan

kortisonet göra så att det bromsas upp. Inez är förresten tillbaka i sitt

"gamla" jag igen. Gladare, mer intresserad vad som händer här och leker

ibland med de yyngre. Så underbart skönt  Sista kortisontabletten

fick hon i lördags (11/1) så nu gäller det att blodvärdena

fortsätter att stiga. Nya prover ska vi ta någon gång i

mitten-slutet på februarie.Dock ska hon fortsätta ett ta till

med cellgifterna.

På tal om bad som är ju oxå Nanzie kvar men det sköter Julia om och det är

inte så många veckor sedan hon blev badade.


  





Av Anki Jönsson - 14 januari 2014 17:16

När det bara fortsätter att regna och det är rena geggan ute

så uppskattar varken jag eller hundarna att vara ute någon 

längre stund. Ja, då får man hitta på lite aktiviteter inomhus

istället. Lite hjärngympa!

Det kan lätt bli lite för mycket av det goda så jag brukar

gömma sk majskrokar som alla hundarna gillar jättemycket.

Finns inte så mycket extrakalorier i dessa   

Brukar ha dessa hemma då mitt barnbarn oxå gillar dessa   


 


Man kan knappt hålla sig för skratt när man ser hur ivriga de är för att hitta det ätbara           

Av Anki Jönsson - 13 januari 2014 02:20

Söndagen den 5 januarie styrde jag till södra Skåne för

en träff med Ålgas syskon o deras ägare. Hilda fick 

faktiskt oxå följa med och mycket var för att hon löper

och jag inte vågade ha henne kvar hemma där en intresserad

Olle fanns. Fast hon var på dygn 17 så då börjar känslorna 

svalna hos lillkillen   

Efter lite irrande så hittade vi tillsist fram till platsen i skogen

i Sankt Olof där resten fanns. Det var 4 av 5 syskon som hade kunnat

komma + uppfödarna, Sissi o Pär. Det var härligt att se alla igen och så otroligt lika

de tre "röda" är... Tur att jag hade sele på Ålga, Kajsa ett halsband och 

Sammy inget för annars hade verkligen varit svårt att se vem som

var vem. Det blev mycket bus och lek bland syskonen och Hilda, ja hon 

smälte oxå in bland busarna...

   

     

 

 

                 

Det är jag med Ålga, Adina med Sammy, Kristina med Kajsa och Eva med Max

Tack för intiativet till träffen och hoppas att det blir fler gånger   

Det var två blöta och frusna hundar jag hade i burarna när vi körde hem

men oxå gaska så trötta

      


Av Anki Jönsson - 7 januari 2014 02:16

Ibland behöver man både en spark där bak och så ska 

allt passa oxå men årets första promenad i härliga Åhus

blev av torsdagen den 2/1.

Det var några av mina valpköpare nämligen Marie H med

Nellie o Lykke (som kan fältet inan o utan till), Naja med

Mollie o Ella, Ann och hennes mor med Buffy, Linda o Tomas med sin

Mimmi och Marie Bmed Wilda o sin lilla Ella. Med var oxå ett par med

sina 2 hanar. Jag hade Vera, Inez, Ålga och Olle. Stackars lilla

Hilda som inte förstod varför hon inte fick följa med men

är man i höglöp och det dess utom finns hanar så är det

tyvärr inget annat att göra   


Som vanligt var det lyckliga hundar när kopplet kopplades loss och de fick

springa av sig i sin egen takt. Nere vid stranden blåste det först riktigt rejält

och efter som korna gick enda nere vid stranden på det fältet vi brukade gå på

så tog vi en runda upp mot skogen istället. Det var hur skönt som helst och där

blåste det inte heller.

 


Vi försökte få till det så att vi kunde ta ett gruppkort på alla hundar men hjälp vilket trassel det blev av alla

koppel  



  

     

Mörkret kom snabbt men då var vi redan vid bilarna.

Systrarna Lykke & Buffy pussar varandra o så är det Nellie  i Maries bil


 

Vera var en av mina som var trött efter dagens lek o spring 


När jag hde just landat hemma så kom bästa lille Frej och Jonna

på besök

 

Han fick bla en ny mössa av mig   



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards