Jankils

Alla inlägg under mars 2014

Av Anki Jönsson - 11 mars 2014 01:51

Vilken helg vi har haft i Skåneland   och

då efterlängtad vår o solen är. Jag, Naja o lite hundar

tog en promenad både på lördag och söndags eftermiddagen.

På lördagen blev det en lite kortare och på söndagen den lite

längre. Den längre med en backe som håller på att ta kål på

mig. Jag trodde att hjärtat skulle hoppa ur kroppen innan jag

nådde dess topp. Skulle verkligen behövt hundar i koppel som

hade dragit mig upp   Jag var i alla fall glad för att jag inte

hade tagit på mig någon tjock vinerjacka för midla tider så varm

jag blev   Jag skulle verkligen behöva gå lite längre rundor

flera gånger i veckan för att både få lite bättre kondis och kanske

då rent av gå ner något gram...  

   

Från lördagens skogsrunda


 

 

Foton från söndagens härliga tur. Synd bara att man inte

ser på fotona att det är sol o VÅR. Av alla de vissna löven

på marken kan man tro att det är höstkort   

När vi gick i skogen såg vi att Hilda blev mer o mer

irriterad i sina ögon. Röda var de och lite variga så när

vi kom hem blev de tvättade med lite ljummet vatten och

smorda med lite (receptfris) ögonsalva som jag hade hemma.

Bara att hoppas att det inte blir värre för då måste vi till

veterinären o få receptbelagda droppar. På kvällen låg hon 

det mesta i mitt knä och verkade lite dämpad. Hade så klart

lite ont, skulle jag tro. Stackaren   


På måndagen (10/3) fick jag det bästa mms:et från 

de man saknar mest...

 

och de saknade mig med på torsdag planerar vi en liten 

träff tillsammans med (Frejs gammel-) mormor

  

Nu väntar jag på att Vera ska sätta igång att löpa.

Sist hon löpte var i september så det är snart 6 månader.

Tanken är att hon ska paras och har hittat en fin bt hane

som jag hoppas att hon oxå godkänner när det blir dags

  



Av Anki Jönsson - 2 mars 2014 02:13

Lördagen den 22 februari hade jag anmält Hilda

och Ålga till valputställningen i Hässleholm. Detta 

var nu Hildas sista valputstälning efter som hon 

är fyllda 11 månader. För Ålgas del var det hennes

första utställning över huvudtaget.

Jag hade bett Naja följa med mig och det skulle visa

sig att det var en himla tur. Det visade sig nämligen 

att dagens domare, Marie Callert gav både Hilda och 

Ålga etta (1) med hederspris (Hp). De vann alltså sina

åldersklasser   Det som överraskade mig mest var

att Hilda kom före sin syster Velvet. Fina syrran har

alltid kommit före Hilda tidigare så detta blev verkligen

en överraskning.

Ålga gick i klassen 6-9 mån.

    

  

Sedan var det då dags för Hilda i klass 9-12 mån

  

  

 

och syster Velvet   

Innan mina flickor skulle göra entré i ringen var det hanarnas

tur...

 

Lotta ställde sin fina lille kille Totte och det blev så bra

som 1a med Hp


När jag förstod att det lutade åt en etta för Hilda så var 

det att försöka få ögonkontakt och sen med kroppsspråk

(jag stod i andra delen av ringen) att Naja skulle göra sig klar

för att hjälpa mig i ringen. Hon tog då Hilda och jag Ålga.

Rseultatet blev här en 1a för Hilda, 2a för Ålga och 3a för

Velvet. Snabbt byte av nummerlappar (igen) och hund och så

in med Hilda där vi då skulle göra upp om BIR:et mot Lottas

goding Totte. 

   

Totte fick BIR och Hilda BIM


Hildas kritik lyder så här:

11 mån tikvalp: Mkt bra modell. Feminimt huvud o uttryck.

God hals o överlinje. Bra svans. Välutvecklad bröstkorg.

Goda vinklar. god benstomme. Bra tassar. Rör sig väl. 

Vacker päls o färg. Trevligt temperament.

BIR-valp


Ålgas kritik:

7 mån tikvalp. Väl balanserad. Feminimt huvud o uttryck.

Utm bett. Bra hals o överlinje. Utm bröstkorg för åldern.

Utm benstomme. goda vinklar. rör sig väl. Mkt trevligt

temperament. Bra päls o färg.

2:a bästa tikvalp.


 

Sugna tjejer som fick smaka Najas macka     

   

Trötta små tjejer! Söte lille Totte   

Naja o jag stannade kvar o sällskapade Lotta efter som de

skulle in i ringen men tyvärr blev det ingen placering där för dem

 


 

Hilda är smått trött på sin mattes fotografering   

Själv var jag så nöjd och glad över dagens resultat

och att mina flickor skötte så så duktigt i ringen   


Stort tack till Naja   för all hjälp och lika kul som alltid

att träffa så många vänner i hundvärlden!




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards