Jankils

Alla inlägg under september 2013

Av Anki Jönsson - 30 september 2013 01:59

På onsdags eftermiddagen så blev det då

äntligen dags för ett besök till stranden.

Det var så längesen sist som vi var där.


Ann och lilla Buffy kom till oss och åkte med 

med oss.

   

     

 

 

 

 

 



Efter att vi hade varit på stranden en stund letade

Marie med Lykke o Nellie upp oss.

Vi fick några härliga timmar dock

blev det både mörkt och lite svalt innan vi kom hem

men då var oxå klockan över 19   

Av Anki Jönsson - 30 september 2013 01:27

I tisdags kväll den 24/9 var det dags för vårt månads-

medlemsmöte i Kristianstads Fibromyalgiförening.

Denna tisdagen gästades vi av Ann Jönsson som

kallar sig för Göinge Häxan. 

 

 

En underbar kvinna som verkligen trollbinder en med sina

historier varvat med sång. Detta var andra gången som jag

hörde henne och vi har haft hennes vid ett tidgare besök på

vår förening. Denna gången berättade Ann mycket om kvnnorna

i historien som det är skrivet så lite av, elller rättare sagt nästan

inget.

Det är bara så synd att inte fler vill komma när vi har så

trevligt och intressant besök  


Tack Ann för ditt trevliga besök!




Av Anki Jönsson - 21 september 2013 00:52

Lördagsmorgon  den 14/10 började tidigt

men jag kom i väg  ungefär som jag hade 

planerat. Jag och Hilda hämtade upp Naja o

Ella för att då åka på cavalierutställningen i 

Landskrona. Snart började det första problemet

för dagen med att min mobil hakade upp sig

när jag skulle trycka in gps:en och när jag sedan

skulle starta om den så gick det inte. Det visade sig 

sen att fel kod jag hade tryckt in och sedan låste den 

sig. Men som tur är hade Naja oxå en mobil med gps-

funktion.

Bilvägen gick bra och vi såg en älg pssera vägen en bit

framför oss. Därefter började vi bara irra runt. Gps:en

sa att vi var framme men inte en kotte fanns vid den

brukshundsklubben. Ett samtal till Rassmus och det visade

sig att vi var fel. Hm, det blev att köra i ilfart sträckan vi

hade kvar. Att vi hela tiden hade bråttom var för att Naja

skulle ställa 2 hanhundar varav den ena är en valp och

hanhundsvalparna bedöms först. Utställningen började kl 9

och enkvart innan kom vi fram. Jag lastade ur hundar och

våra grejor ur bilen och Naja sprang för att bekanta sig

lite med killarna hon skulle visa .

Det blev lite dåligt med fotandet denna dagen. Först 

berodde det på att jag glömde kamran kvar i bilen och

sedan var både Naja och jag samtidigt inne i ringen med

våra tjejer. I valpklassen  blev Hilda 4a och Ella 3a. Tiken

som vann blev faktiskt Hilda syster Velvet. Det visade sig 

sen att syrran blev BIR-valp   

    

Stort Grattis Velvet och matte Pia   


 

Söta Ella


Hildas kritik

Pretty head, black and tan. Good bite just need

cushining under the eyes. Good dark eye. Lvel top

line. Woold prefer better rew angulation. Showed happily.

Domare: Lyndsey Gow


 

     

Naja ställer fina King!


Det blev en lååång dag då domaren verkligen 

tog tid på sig när hon dömde.Det var tur

att vi hade en härligt varm och solig lördag då

vi inte  hade hunnit med att sätta upp något tält

denna gången.

I den sista beömningen för dagen hjälpte Naja och 

jag till i en varsin grupp i uppfödarklass. Jag hjälpte

Duvhults från Kristianstad som kom tvåa.


När vi tillsist anlände till Vinslöv var vi båda rejält

trötta och ja, våra hundar oxå. Det tar verkligen 

på all ork att vara på utställning en hel dag men så kul

att få träffa en massa uppfödarkollegior och cavalier-

ägare igen.


Nu har Naja och jag "bara" kvar en utomhusutställnig

för i år för sedan drar inomhusutställningarna i gång   


Av Anki Jönsson - 11 september 2013 02:30

Tänk

idag har min lilla Hilda levt sitt första halvår  

   

   

Grattis HIlda på ½-årsdagen  


 

Ålga - den senaste o yngsta av små godingarna   


   

Liza, Gretha o Hilda


   

Olle & Inez njuter i höstvärmen


     

Katten Pepzi med Hilda o Liza i bakgrunden. Ålga reder

ut en spårlina   


 


Liza, Ålga, Inez och Nanzie


   

Bästa o sötaste liten Frej kom på besök   

Det värmde mitt mormorshjärta!


  

Av Anki Jönsson - 11 september 2013 01:17

Ännu en gång härsar vi en ny liten "bäbis"

välkommen till vår familj   


     

Ålga med sin syter Kajsa. Sista måltiden av mamma Molly och

sen somnade en trött Ålga   


   

Första träffen med Hilda som var med och 

sällsakpade den lilla nya i bilburen hem


  

Första mötet med alla  fyrbenta här hemma och inte det heller

var några som helst problem


   

Första målmat för Ålga hos oss och sedan somnade hon

med sin nya kompis Hilda


 

Efter en lugn första natt så var det dax för sköta

undan sina behov ute samt lite lek


  

Inga problem när

hon lämnas ensam i hagen tillsammans med Hilda



Första träffen med Naja




    

"Promenad" i skogen. Fungerade jättebra att bära henne

i ryggsäcken på magen. La en filt i botten för att hon 

dels skulle komma upp en bit och kunna se och för

att det skulle bli mjukt och skönt för henne


 

Sötisen i bilburen på väg hem från skogen


Somnar gör hon lite varstans...

   

 

Man kan ju undra hur skönt det kan vara att hänga så här o sova?


Tack snälla Sissi Larsson för att jag fick möjlighet att

samäga den här lilla godingen. En trygg men tuff liten

Bjärkebäcks Ofelia. Tack oxå för alla lyckönskningar som

jag har fått på Facebook     

 




Av Anki Jönsson - 7 september 2013 00:42

Började på detta inlägg i söndagskväll

men fick köra till akuten med Julia

mitt inatten och glömde så klart att

trycka på spara innan jag stängede

av och då försvnn så klart allt

jag redan då hade skrivet   

Så bara att börja om igen...


Lördagen den 31/8 var det dags för Hildas 

andra utställning. Denna gången bar det av 

Hässleholms Brukshundsklubb. Naja och jag

hade varit duktiga och satt upp tältet på fredags-

kvällen. Naja fick dock sitta och vänta på mig en god

stund innan jag hann dit efter att ha veckohandlandet

som alltid tar en sån tid   

 

En nybadad HIlda fredagkväll


Lördagen bjöd på helt lagom "utställningsväder", lite

mulet, ibland några solglimtar och varmt o behagligt.

Utställingen började kl 10. Sånt gillar vi   

Ann och Buffy kom och hejjade på oss och

även Najas svägerska Ingela (bor i USA o som

oxå är hundägare) kom.

   

 

Buffy


Det var bara Hilda och Ella som cavalieer

även denna utställning och först ut var 

HIlda i valpklass 4-6 mån. Ella ställdes i 

6-9 månader

 

   

       


Det slutade med Ella "slog" Hilda även denna gångn

och blev då BIR-valp men HIlda fick i alla fall 1 + Hp

  

HIldas kritik:

5½ mån. Feminenin vackert huvud o uttryck. Bra öron o ögon.

Bra hals o rygg. Ngt avfallande kors. Tillräcklig bröstkorg för

åldern. Tillräcklig benstomme. Rör sig väl, vacker päls o färg.

Mkt trevligt temperament.

Domare: Marie Callert

   


                                         Hilda                             Ella                           Buffy


Ellas rösetter!           Ella & Buffy  



   

I Bäst i Grupp-finalen ville det sig inte riktigt o helt plötsligt

ville inte Ella röra på sig som hon brukar. Svårt att veta varför

men kan vara att någon annan hund i högre rang hade märkt 

på en specilell plats som vi sen såg fler hundar reagera på. Lite

trött var nog lilla tösen oxå och då är det inte lätt att

orkade visa sin bästa sida

   

Men tillbaka i buren så var det Hilda som slocknade

med en gång medan Ella var tvungen att kolla in allt

så att hon inte missade något   


Lite regn kom i slutet på utställningen och bara så

typiskt när man ska packetera tältet som sedan fick 

hämgas upp för att torka när vi hade kommit hem

  


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards