Jankils

Alla inlägg under mars 2017

Av Anki Jönsson - 27 mars 2017 00:11

Lördagen den 11 mars började Hilda att flåsa redan

på morgonen när vi kom upp, men hon var lugn som

vanligt och visade inga som helst mer tecken att det

var dags. Hon höll på så hela eftermiddagen oxå. Visade

henne flera gånger var hon skulle föda men det var hon

inte ett dugg intresserad av. Nästan inget bäddande heller.

Tänker jag efter så gjorde hon inte det heller vid förra

gångens valpning. När Melodifestivalens början märkte

jag att flåsandet tilltog och hon var mer ororlig och ville ut

hela tiden. Våra rumsrena hundar tror många gånger att de

är nödiga när det trycker på. Min kompis Naja kom vid ca 21.30

och det kändes skönt att slippa vara själv med allt. Man vet

ju aldrig om valparna kommer på löpande band.

     

Stackars lilla tjockis har det jobbigt


     

Alla de andra hundarna satt på rad för att följa vad som hände men

glömde bort att fota dem. De två mest ihärdiga och nyfikna var dessa

två, Hädda o Olle  


Allt drog ut på tiden och endast en vattenblåsa kom samt vatten som 

rann mer eller mindre hela tiden. Vid halv 1 körde Naja hem då hon 

skulle arbeta på morgonen och 00:48 föddes så äntligen den första.

En bt tik på 237 gram.Hon fick ett råda band om halsen. Sen blev det 

väntan igen tills nästa föddes 2:13 en bt hane på 196 gram.

 

Väntan igen

tills nr 3 föddes kl 2.37 en bt hane på 237 gram och som fick blått band.

Den fjärde kom 3:47 så där slapp jag vänta så länge, en bt tik på 229 gram.

Nu var Hilda lugn så jag smet in iväg för en snabb dusch. Min kropp värkte

för det är ju inte precis den bästa arbetsställning man hade haft  och 

jag var sjukt trött. DEt blev renbäddning och ut med Hilda innan jag kunde få 

lägga mig ner. När vi varute så sätter sig Hilda för att krysta och som tur var

hade jag tagit med en handduk för där fångadejag upp en rubyvalp. Jag märkte

med en gång när vi skyndade in att valpens kropp var alldeles slapp och visade

inget liv. Dock hörde jag små svaga hjärtslag så jag höll på att gnugga den slappa

och livlösa kroppen i drygt 20 minuter. När jag höll fram valpen mot HIlda så bara 

buffade hon undan den. Ett tecken som visar att hon viste att det inte fanns

något hopp för kroppen. Hjärtslagen slutade oxå att slå efter dessa 20 minuterna.

Sorgligt men det är bara att acceptera att sånt händer oxå.

  En trött Hilda med sina nyfödda        


 

Det sköna tycker jag är att ingen är så där pyttig så man inte behöver

oroa sig så mycket för att de ska minska så mycket i vikt. Nu visade

sig att Hilda hade gott om mjölk till sina små med en gång så de gick aldrig 

ner i vikt någon av dem.

   


1 vecka

Vikterna fördubbla de alla runt första veckan o är små

matvrak.


1 vecka 


  1) Tik (råsa) 472 gram


  2) Hane 390 gram


  3) Hane (blå) 474 gram


  4) Tik (röd) 440 gram


   


2 veckor

De sista dagarna hade de alla fyra öppnat ögonen helt

  1) Tik (råsa) 687 gram


  2) Hane  609 gram

  3) Hane (blå) 679 gram

  4) Tik (röd) 604 gram

 


2 veckor


Av Anki Jönsson - 6 mars 2017 02:12

Dagarna fortskrider och Hilda är ordentligt bred över ryggen.

Nu är det inte långt kvar o på tisdag går hon in i sista veckan.

Min fina lilla tös flåsar och är varm hela tiden. I veckan ska

hon badas och päls ska rakas på magen och tyvärr måste det

klippas oxå så att inte de små trasslar in sig i pälsen. Förra

gången Hilda var dräktig och jag skulle klippa och raka henne

så gjorde det ont i mig. Jag älskar hennes päls och det gör ont

att göra sånt här men som sagt är ett måste

     

Svårt att visa på foto hur min lilla tjockis ser ut, dygn 53

     

Dygn 56 o Hilda tycker kroppen är tung o flåsar mycket

  


Vi har firat mina små barnbarn och min dotter i fredags. Otto har fyllt 2 år i februari

och Frej fyller 4 år den 18/3 och Jonna i slutet på månaden. Av flera olika skäl

gjorde att de fick bli firade samtidigt så här...

   

   

   

   

   

   

   

Tack Jonna & Mattias för allt  




Lite foto på mina älskade små fyrbenta

 

                                                                            Hädda 7 månader



 

Diza 1 år o 7 månader




 

Ålga 3 år o 8 mån




   

Hilda fyller 4 år den 11/3




 

Olle 6 år o 10 månader

   

Inez 7 år o 8 månader


Fattas foto på den äldsta tjejen Nanzie (Julias hund som aldrig har varit i avel)

som fyller 10 år i april



 

Vår gamla katt Bazze som är 14-15 år (tror jag)



 

  



 

Så trött jag är på detta vädret! Nu vill jag ha vår med sol o värme

vilket oxå innebär rena hundar när de har varit ute   



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards