Jankils

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2016

Äntligen är de här!!!!

Av Anki Jönsson - 13 augusti 2016 01:42

Natten till måndag efter ett någon gång så började Vera

bli lite rastlös. Ville ut fler gånger och eftersom hon hade

haft dagar med lite orolig mage så var jag inte säker på om

det var därför hon ville ut eller om det var så att valparna

visade tecken på att vilja ut. När hon lite senare även började

att bädda och flåsa så förstod jag tecknen.

Det var bara att bädda i bäddsoffan och förbereda allt inför

valpning. Det blev en orolig natt och ingen som helst sömn

för mig. Tala om att vara trött när alarmet ljöd  

   

Vera har det jobbigt!


Försökte vila lite när det viktigaste var undanstökat och

både jag o hundarna hade fått frukost. Det blev bara några

minuter då o då som man slumrade till. Kl. 15:04 födde så

tillsist den första valpen. Störst var hon oxå på 250 g och med

en riktigt mörk rubyfärg. Här kom Julia (dottern) precis hem

och var med.

 

15:48 var det så dags för nästa att göra entre´. En liten hane

på 182g. Han har en liten vit strimma på huvudet men den är

jag så gott som 100% säker på kommer att försvinna. 

Kl, 16:10 föddes den andra tiken med en vikt på 198g. Vid dessa

2 sista kom min mamma som var skrivhjälp (födseltid, kön, tecken, vikt)

samt höll dem varma när Vera fortsatte valpandet. Denna sista tiken fick 

rött band om halsen.

Kl, 16:52 födde den fjärde valpen som var en hane på 223g. Han har ännu

mindre vit strimma på huvudet än sin bror o har blått band.

Valp nummer 5 föddes 17:26 var en tik på 199g och hon har fått ett vitt band

(efter några timmar är det dock inte vitt längre...)


Var nästan 100 på att jag kände ytterliggare en valp men inget hände. Då kommer

tankarna på att det kanske är en död valp som ligger där. Fick tillsist med

mig en motsträvlig Vera ut för att dels få göra sina behov och dels för att

hon ev behövde röra sig för att få igång värkarbetet igen. Men vad det än var

jag kände så blev det inga fler valpar utan stannade på 5 stycken precis som

vi såg på ultraljudet       Ganska lustigt är att hon födde varannan

tik och varannan hane   På dygn 61 föddes de små  

   

Alldeles nyfödda   

Vera är den tiken som är som är en hök och vaktar de små mot alla "faror"  

Jag är så iakttagen när jag "lånar" dem för en snabb vägning och helst

ska de andra hundarna varken ses eller höras    


Dessutom så löper 2 tikar här och en taggad liten Olle

på det gör att man skulle behöva dela på sig många gånger   

Trött är bara förnamnet dels pg av minimalt med sömn och

dels för min diabetes sätter mig på prov ordentligt + lite annat...


  I dygn


  2 dygn


  3 dygn


   

4 dygn gamla


  


Detta är faktiskt min första rubykull på 12-år som

uppfödare     

 
 
Ingen bild

Tina

16 augusti 2016 23:09

Fina Vera vad duktig du varit och är med god assistans vakande öga från din ägare.
Vad vi ser fram emot att få se underverken live framöver.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anki Jönsson - Måndag 29 april 04:46

I måndags den 22/4 så var jag och gjorde ultraljud på Zvea. Man lever ju på hoppet hela tiden och tyckte när  jag duschade henne på lördagen att hon ev hade blivit något lite bredare över ryggen. Hon hade dessutom kräkt 2 gånger den gågna vec...

Av Anki Jönsson - Lördag 30 mars 14:24

Glad Påsk   Önskar jag Er alla🐣🐤🐤     ❤️❤️❤️❤️❤️❤️ Under februari o mars har vi haft 4 små tjejer som har fyllt år: Först u...

Av Anki Jönsson - Onsdag 28 feb 04:35

Hejsan! Ja, det var bra längesedan jag överhuvudtaget besökte min egen blogg med någon uppdatering. Lite kortfattat vad som har hänt: Den 20 september föll jag så oturligt ute hos hundarna (och det var ingen hund som fällde mig) genom att j...

Av Anki Jönsson - 11 september 2023 04:31

6 veckor!       Hane 1246 g       Tik rosa 1305 g       Tik röd 1292 g       Hane 1410 g               Första gången ute och en ny värld öppnade sig               Första gången provsmak av...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Omröstning

Är detta Ert första besök på min blogg och hemsida?
 Ja!
 Nej!
 Vet ej!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards